Dag 3 - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Sita Chili - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Sita Chili - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Sita

Blijf op de hoogte en volg Sita

10 Juni 2022 | Chili, Santiago de Chile

Vanmorgen was het veel helderder dan gister. Gister was er een smog waarschuwing in Santiago, ik denk dat dat vandaag niet zo is. Deze stad is gebouwd in de kom tussen twee bergruggen. Fijn want het waait bijna nooit, als noorderling is dat bijna onwennig. Maar ook niet fijn, want sinds er industrieën en auto’s zijn blijft de uitstoot ontzettend lang hangen. Veel smog dus, maar vandaag niet. Op weg naar de metro keek ik de straat uit en zag de besneeuwde toppen van de Andes, een prachtig gezicht.

Heike slaapt vandaag even uit, ze was drie dagen achter elkaar heel vroeg op geweest. Het museum van de rechten van de mens had zij al gezien, dus daar ging ik naar toe. Een heel indrukwekkend centrum over de periode van 1973-1990. Op 11 september 1973 werd een staatsgreep gepleegd door het leger. (Met steun van de CIA uit de USA, president Nixon was bang dat Chili communistisch zou worden).De socialistische president Allende is daarbij om het leven gekomen. Op de dag zelf vielen er verder relatief weinig slachtoffers. Echter in de jaren daarna zijn tienduizenden mensen vermoord, gemarteld, verdwenen, binnenlands of buitenlands in ballingschap gestuurd, etc. Pas in 1988 kwam er een referendum waarbij het volk zich uitsprak tegen het bewind van Pinochet. Pinochet zelf was van plan zich niets aan te trekken van het ‘Nee’, maar zijn generaals luisterden naar de Amerikanen die vonden dat het veel te ver ging in Chili. In 1990 werd eindelijk de grondwet van Pinochet weggestemd. In 2020 is een nieuwe concept grondwet opgesteld, volgens de planning toen zou die in juni 2022 definitief moeten worden - nu dus ongeveer.

Vanmorgen merkte ik dat het ook in mijn koelkast ijzig koud is :) Mijn yoghurt was ijsyoghurt geworden. De koelkast is met een druk op de knop bij te stellen gelukkig. Dat is met de nachttemperatuur helaas niet zo. De beheerster van het appartement zal steeds dekens brengen. Als ik haar verwacht komt ze niet, en als ik in het museum ben dient ze zich aan. Ook dat zal Chili zijn. De supermarkt heeft voor een zacht prijsje ook een lekkere fleecedeken voor mij.

• 02 Juli 2022 - 17:07

Harmiene Epema :

Leuk om je verhalen te lêzen en met Heike in de buurt gezellig