Op grote hoogte - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Sita Chili - WaarBenJij.nu Op grote hoogte - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Sita Chili - WaarBenJij.nu

Op grote hoogte

Door: Sita

Blijf op de hoogte en volg Sita

19 Juni 2022 | Chili, San Pedro de Atacama

Vandaag werden we om 8 uur opgehaald. We reden een eindje omhoog en op een mooi plekje werd een ontbijt uitgestald. Hier was het goed uit te houden qua temperatuur, waarschijnlijk omdat hier geen wind was. Er lag al wel wat sneeuw.

We hadden nauwelijks in de gaten dat we zoveel gestegen waren, maar op zeker moment zei de gids dat we op 4862 meter waren, het hoogste punt van deze dag (zijn horloge kon onder andere hoogte meten). Dat is hoger dan de Mont Blanc! Hier kijk je nog steeds omhoog naar de vulkanen in de buurt, bijvoorbeeld de Licancabur van 5916 meter. In onze straat kijken we steeds uit op deze vulkaan. Hij ligt ongeveer 50 kilometer bij ons appartement vandaan, op de grens tussen Chili en Bolivia.

Het busje bracht ons naar de mooiste plekjes in het reservaat Los Flamencos. We zagen ‘de monniken’: een serie grote rechtopstaande stenen die als het ware staan te bidden in de hoogvlakte. We zagen een groot meer dat voor het grootste deel bevroren is, maar op een aantal plekken komt warm water naar boven en kan er dus geen ijsvorming optreden. We zagen allerlei bijzondere dieren: lama’s, alpaca’s, Andes-ganzen, flamingo’s en viscacha’s.

De vorige dagen was het vervoer niet spannend of zelfs saai. Lange woestijnvlakten die op elkaar lijken. Vandaag was dat heel anders. Een groot deel van de tocht was het net alsof we door een ansichtkaart reden.

• 20 Juni 2022 - 14:05

Caroline:

Sensationeel en wat een belevenis; ontbijten op die hoogte met uitzicht op nog hogere bergen! Wat fijn dat je dit meemaakt

• 20 Juni 2022 - 16:22

Douwien:

Prachtig landschap Sita! Is weer heel anders dan wat je gewend bent. Ik hoop dat je er van geniet. Fijne trip gewenst!

• 20 Juni 2022 - 21:11

Tineke:

Wat een mooie tour! Zo leuk dat je bij de tour een ontbijt krijgt. Bijzonder het uitzicht in jullie straat op de Licancabur en nu ontbijt bij de ze vulkaan.
    En nog een mooie rit door het natuurreservaat.